2 juli – 31 juli 2022
Opening op vrijdag 1 juli met een kort optreden van spoken word artist Elten Kiene om klokslag 17.00 uur.
Zie hier een samenvatting van het optreden van Elten Kiene.
Dit filmpje is ook gebruikt voor ‘Parksessies” het vierdaags multidisciplinair kunstfestival in de open ruimte dat elke zomer plaatsvindt in stadspark de Haarlemmerhout in Haarlem. (21 t/m 24 juli 2022).
In Unknown Territories brengen Jonat Deelstra, Mette Sterre, Bas de Wit, Hans de Wit, Cathelijn van Goor en Ninet Kaijser kleurrijke verbeeldingen van parallelle werelden, waarin de mens niet langer het middelpunt is. Van Goor en Kaijser zijn tevens curator van de tentoonstelling.
In het werk van Cathelijn van Goor zien we een computergestuurde wereld die zich buiten de controle van de mens verder ontwikkelt. Landschappen waarmee de digitalisering aan de haal is gegaan. Glitches die het gevolg zijn van haperingen in de software. Onverklaarbare verschijnselen die voortspruiten aan de technologische ontwikkelingen van onze expansiedrift, maar tegelijkertijd een afspiegeling lijken van actuele maatschappelijke problematiek. Hans de Wit maakt tekeningen van een dystopische wereld waar dreiging in de lucht lijkt te hangen. De ‘lichaamsmaskers’ van Mette Sterre zijn sculpturale kostuums die de manier waarop de dragers zich voortbewegen transformeren. Of kijken we naar traag bewegende mechanieken? Haar beelden brengen een zeker ongemak met zich mee – ze komen heel dichtbij en kruipen onder je huid, trekken je een ander universum binnen. Ninet Kaijser maakt werk waarin de angst voor en het verlangen naar de overweldigende natuur samenvallen. Groots en subliem, op groot en klein formaat, onderstrepen haar tekeningen onze huiveringwekkende nietigheid. In het werk van Jonat Deelstra worden maatschappelijke vraagstukken uitvergroot. Zo groeien in ‘Uitvaartcentrum De Noordzee’ nieuwe koralen uit keramische urnen met menselijke resten op de bodem van de zee. Te midden van de windturbines. Ook hier schittert de mens in afwezigheid. Tussen de kaarsrechte zuilen van de Vishal toont Bas de Wit met ‘Grow with the Flow’ een serie gebogen pilaren en smeltende borstbeelden, die getuigen van teloorgang en verval. Op welke wereld baseren wij onze beschaving? Ruimtelijke en tweedimensionale werken wisselen elkaar af in deze tentoonstelling van een raadselachtig en unheimisch rijk. Nu de menselijke invloed niet meer vanzelfsprekend lijkt, worden we geconfronteerd met de gevolgen van ons handelen.